ראיה ירודה

רון מידן 423
ראיה ירודה

 

 

ראייה ירודה

רון מידן אופטומטריסט ראייה ירודה

ראייה ירודה מוגדרת במילים פשוטות כמצב שבו גם עם המשקפיים המותאמים בצורה הטובה ביותר, לא מושגת חדות ראייה טובה. כלומר, אם אדם זקוק למספר גבוה במשקפיים, אך כאשר הוא מרכיב אותם הוא רואה 6/6, אזי לא נגיד עליו שהוא לקוי ראייה. לעומת זאת, ישנם מצבים מסוימים, בהם גם המשקפיים שהותאמו הכי טוב שאפשר, עם המספר המדויק ביותר והעדשות הטובות ביותר, עדיין אינם מאפשרים ראייה חדה. מצבים אלו נובעים בדרך כלל ממחלת עיניים, ולמרבה הצער, גם ילדים עלולים להיות לקויי ראייה. סיבה נוספת לראייה ירודה, יכולה להיות קשורה ליכולת המוחית לעבד את המידע המגיע מהעיניים, כגון לקות ראייה קורטיקלית. כך למשל, ילדים עם אפילפסיה וילדים עם שיתוק מוחין, עלולים להמצא בקבוצת סיכון ללקות ראייה, גם אם העיניים עצמן תקינות ובריאות.

מכיוון שהשנים הראשונות הן קריטיות להתפתחות מערכת הראייה, כדאי שהילד ייבדק מוקדם ככל האפשר. בנוסף, מומלץ לכל הילדים להבדק אצל רופא עיניים בגיל 9 חודשים עד שנה, בגיל 3, ובגיל 5-6, גם אם הילד רואה טוב ואינו מתלונן על כאב או על טשטוש ראייה.

שיקום ראייה ירודה, מתייחס לשלב לאחר שהרופא בדק את הילד, ולכן קודם כל יש לגשת לרופא עיניים.

ראייה ירודה משפיעה על מגוון פעולות יום יומיות, והכתוב להלן יתמקד בעיקר בהשפעת לקות הראייה על שטף הקריאה. מבוגרים אשר לקו בגיל מבוגר במחלת עיניים, מתקשים לקרא בעיקר אם הכתב קטן מדי ואז הם לא רואים אותו מספיק ברור. ילדים אשר סובלים ממחלת עיניים מגיל צעיר מאד, עלולים להתקשות בעצם רכישת הקריאה, ובמיוחד אם חומרי הלימוד שלהם אינם מונגשים. 

הקושי העיקרי בו נדון, הינו גודל הכתב. לא ברור אם ישנו תקן אחיד, הקובע את גודל הכתב המינימלי בספרי הלימוד של ילדים, ואת הרווח המינימלי בין האותיות ובין השורות. כלומר, ילד לקוי ראייה עלול לסבול מכך שהוא אינו רואה מספיק טוב את האותיות ואת הניקוד. גם הקריאה מהלוח הרחוק בכיתה, במיוחד אם הילד יושב רחוק מדי, והכתב על הלוח קטן מדי וצפוף מדי עבורו, עלולה להיות מטלה מורכבת. קושי נוסף בהעתקה מהלוח, יכול להיות כאשר צבע כלי הכתיבה לא מספיק בולט.

למידת הניקוד ורכישת הקריאה

בשפה העברית ובשפה הערבית, הניקוד עלול להיות קשה לזיהוי עבור ילד הסובל מלקות ראייה. זאת מכיוון, שלעתים הניקוד פשוט קטן מדי עבורם. כך למשל, הצליל פ' (Ph) נבדל ויזואלית מהצליל פּ' (P) על ידי נקודה אחת קטנטנה במרכז האות.

פתרונות קריאה

כדאי לנסות ליידע את צוות בית הספר, שהילד לא רואה טוב, ולכן הוא זקוק לשבת קרוב ללוח ולהגדלת הטקסטים.

להלן דוגמאות לאפשרויות הקיימות היום על מנת להקל על ילד לקוי ראייה.

הגדלת הכתב. ניתן לצלם ולהגדיל במכונת צילום את דפי הלימוד. אפשרות נוספת, היא להדפיס לילד מראש לפני השיעור, את הפרק בתנ"ך במדפסת הביתית בכתב גדול ומרווח.

כתיבה בטוש עבה במקום בעפרון. אם הילד יראה טוב יותר את כתב ידו, או את הכתב של המורה, יהיה לו קל יותר לראות את הכתוב. הדבר נכון גם למחברת וגם ללוח.

משקפיים- המטרה הראשונה של משקפיים יכולה להיות הגנה פיסית על העין מפני פציעה חודרת, והדבר חשוב במיוחד אם לילד יש עין שהראייה בה משמעותית טוב יותר מהעין השנייה. מטרה חשובה נוספת, היא מיקסום הפוטנציאל הראייתי, אפילו אם לא מגיעים לחדות ראייה מלאה לרחוק.
בחלק מהמקרים ניתן לנסות להשיג שיפור מסוים לקרוב, על ידי משקפיים רגילים במרשם של הילד. ראייה ירודה, כאמור, מוגדרת כמצב בו משקפיים רגילים אינם מהווים תמיד פתרון מספק, ולכן לא תמיד ניתן לפתור די הצורך את הבעיה באמצעות משקפיים רגילים.

מגדלות- זכוכיות מגדלת, המונחות על הדף, יכולות לסייע בקריאת חלק מהספרים הרגילים, גם אם הדפים לא הוגדלו במכונת צילום. יש לציין שהמגדלות אינן מסייעות לקריאה מהלוח.

משקפיים מיקרוסקופיים וטלסקופיים- אלו הם משקפיים המותאמים על ידי אופטומטריסט ראייה ירודה, ומאפשרים הגדלה אופטית של הכתב.

אמצעי הגדלה אלקטרוניים- אלו הם אביזרי טכנולוגיה מסייעת, המשלבים מצלמה ומסך, ומאפשרים הגדלה של הכתב. בנוסף, הם מאפשרים גם שינוי צבע הכתב ושינוי צבע הרקע. המכשירים המתקדמים יותר, מסוגלים אף להקריא חלק מהטקסטים בקול רם.

תרגול קריאה מטאבלט, קינדל ואייפד- היתרון של המכשירים הללו, הוא שהם מאפשרים הגדלה והארה של הטקסט והילדים נמשכים אליהם.

יש לציין, שחלק מהפתרונות הנ"ל יכולים להיות ממומנים על ידי משרדי החינוך והבריאות, בהתאם לתקנונים השונים, וניתן לנסות להגיש אליהם בקשה הנכתבת על ידי רופא עיניים ואופטומטריסט ראייה ירודה.

מלבד הקריאה, כדאי לשים לב שחלק מהילדים הסובלים מלקות ראייה, סובלים גם מרגישות גבוהה לאור ("פוטופוביה" בשפה המקצועית). בחלק מהמקרים, ניתן לנסות לסייע להם על ידי עדשות מסננות ('פילטר') המפחיתות את חדירת חלק מהאור המסנוור לתוך העין. דוגמה בולטת לכך היא הלבקנות.

בכל מקרה לגופו, ניתן לבחון איזה מהפתרונות, או שילוב שלהם, יכול להועיל במידה המיטבית לכל ילד.  

בנוסף על האביזרים הראייתיים, ישנן דרכים נוספות לסייע לילדים, כגון הדרכה שיקומית, הקראה ומורה תומכת ראייה לצורך התפקוד היום יומי והלמידה בכיתה. ישנם גופים ממשלתיים ומוסדות ללא כוונת רווח, אשר הוקמו במטרה לסייע לילדים הסובלים מלקויות ראייה.

לקריאה נוספת:

Alabdulkader B, Leat SJ. Reading in children with low vision [Lectura en niños con baja visión]. J Optom. 2010;3(2):68–73.

Lovie-Kitchin J.E., Woo G.C. Effect of magnification and field of view on reading speed using a CCTV. Ophthalmic Physiol Opt. 1988; 8:139–145

Lueck A.H., Bailey I.L., Greer R., Dornbusch H. Magnification needs of students with low vision. In: Stuen C., Arditi A., Horowitz Lang M.A., Rosenthal B., Seidman K., editors. Vision rehabilitation in the 21st century. Swets & Zeitlinger; Downington, PA: 2000. pp. 311–313

 

הכותב: רון מידן אופטומטריסט ראייה ירודה

אופטיקיד מומחים בהתאמת משקפיים לילדים משנת 1994