הפרעות קשב וריכוז ומערכת הראיה-הקשר

דר' תמרה ויגננסקי-יפה, 2,104
הפרעות קשב וריכוז ומערכת הראיה-הקשר

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות עיניים הוא נושא שמסקרן את הציבור הרחב ולא רק את הקהילה הרפואית.

לפי המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מאובחנות באופן בלתי מדויק במקרים רבים. כתוצאה מכך יתכן וילדים רבים מטופלים בתרופות מקבוצת הריטלין שלא לצורך. חוקרים רבים מחפשים מדדים לאבחן בצורה חד משמעית את מי שבאמת סובל מההפרעה. חלק מהמחקר מתמקד במערכת הראיה.

 

האמצעי העיקרי לאבחון ההפרעה היא באמצעות בירור תפקודו של הילד, באמצעות דיווחים של ההורים, הגננות והמורים היכולים  להצביע על  תסמינים אופייניים כגון תפקוד לקוי בבית הספר, פגיעה ביכולת לסיים מטלות ולהתרכז לאורך זמן ,או מצב בו כל דבר מסיח את דעתם ,והצורך להיות בתנועה כמעט מתמדת אשר אינה מאפשרת הקשבה. מצב זה נובע מחוסר שקט פנימי ואימפולסיבית.

כתוצאה מדרך האבחון, יתכן וחלק מהילדים נוטלים תרופות שלא לצורך.

בדיקת רופא עיניים לילדים הינה חלק מההערכה הרפואית, שעוברים ילדים כחלק מאבחון הצוות הרב-תחומי באבחון הפרעת למידה או הפרעת קשב וריכוז.  

השכיחות של בעיות עיניים בהפרעות קשב וריכוז איננה ידועה. ההיגיון שביסוד הבדיקה נובע מהחשד שהפרעות לא מטופלות במערכת הראייה עלולות להחמיר את הפרעות הקשב והריכוז ומאידך אפשרות נוספת היא שבעיות הראיה עלולות להיות יותר שכיחות באוכלוסייה זו.

בעבר הועלתה ההשערה שחלק מהלוקים בהפרעת קשב סובלים מהפרעה במיקוד או מרוחק ראיה. במצב בו קשה לקרוא לאורך זמן עקב הצורך של הילד לבצע מאמץ יתר במקרה שהוא סובל מקושי במיקוד. במידה והילד סובל מבעיית רוחק ראיה משמעותית  הוא עלול לסבול מראיה לקויה. בעיות אלה בילדות עלולות לגרום לטשטוש ראיה ולפגיעה בהתפתחות יכולת הראיה של המוח מצב הקרוי אמבליופיה (עין עצלה). דבר זה עלול להקשות  על הילדים הללו את לימוד הקריאה ולפגוע במשך הזמן שהם יכולים לקרוא.

ברם, מספר מחקרים דווחו שילדים עם הפרעות קשב וריכוז דווקא רואים היטב ,ולא סובלים מהפרעות מיקוד  בהשוואה לילדים "נורמטיביים" .אולם, נראה שהעיקר הוא בהפרעות נוספות במערכת הראיה של הלוקים בהפרעות קשב וריכוז מלבד הפרעות בתשבורת או הפרעות במיקוד או פזילה.

עבודה קטנה משוודיה הראתה פגם בשדה הראיה בלוקים בהפרעות קשב וריכוז, הפרעה זו חלפה עם מתן טיפול בתרופות מקבוצת הריטלין. עובדה זו עשויה להצביע על השפעת התרופות על המוח במנגנון של שיפור בעיבוד המידע החזותי.

במחקר נוסף עקבו החוקרים אחר תנועות עיניים בלתי רצוניות אצל  נבדקים בשעה שביצעו מטלה ממוחשבת.

בעבודה התברר שמי שסובל מהפרעות קשב, אינו מסוגל לדכא את תנועת העיניים  כאשר הוא ממתין לגירוי ראייתי שעתיד להגיע. מדובר בתנועות עיניים שאינן רצוניות ולא במנגנון שניתן לשליטה. זה מנגנון אוטומטי של המוח ומערכת הראיה.

בנבדקים שלא סובלים מהפרעות קשב, המוח מסוגל לעקב את תנועת העיניים.

דבר נוסף שהתגלה הוא  שאנשים עם הפרעות קשב וריכוז ממצמצים יותר. זו גם פעולה לא רצונית שמושפעת מדפוסי פעולה מוחיים. לאחר לקיחת ריטלין תנועות העיניים הפכו לרגילות ותדירות המצמוצים ירדה לערכים רגילים.
יתכן ותבחינים מסוג זה מדויקים יותר, כיוון שאינם בשליטה רצונית. זהו כלי נוסף לאבחון ההפרעה ויעילות הטיפול.

 

לסיכום, הפרעות קשב וריכוז יכולות להתלוות להפרעות שונות בתפקוד או מבנה מערכת הראייה. בדיקה מקדימה אצל רופא העיניים לילדים תוכל בחלק מהמקרים לגלות ולהמליץ על טיפול כגון משקפי ראיה. דבר זה עשוי להביא לשיפור בתפקוד הילדים עם הפרעות קשר וריכוז. טכניקות חדשות הבודקות הפרעות בתפקוד מערכת הראיה, עשויות בעתיד לשפר את יכולתנו לזהות ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז

אופטיקיד מומחים בהתאמת משקפיים לילדים משנת 1994