ילדים וראייה - בעיות עיניים בגיל הילדות

ד"ר ארנית קריסטל-שליט 3,694
בעיות עיניים בגיל הילדות

מומחית לרפואת עיניים, ילדים ופזילה, רופאה בכירה במחלקת העיניים, בי"ח "מאיר", כפר - סבא

רפואת עיניים של ילדים נבדלת מזו של מבוגרים משלוש סיבות עיקריות:

1. לדים בניגוד למבוגרים לא יתלוננו במקרים רבים על הפרעות בראייתם , אם משום שעדיין לא למדו  לדבר ואם משום שאינם מודעים לעובדה שניתן לראות טוב יותר. בניגוד למבוגר שהיה בעל ראיה
טובה ועתה חש בהידרדרותה, הרי שילד עם ראיה לקויה מגיל צעיר אינו יודע שניתן לראות טוב יותר.

2.בשנים הראשונות לחיי הילד מתפתחת מערכת הראיה המורכבת מן העיניים ומן האזורים המוחיים האחראים על עיבוד ופענוח התמונות שאותן רואות העיניים בעיות עיניים שונות בגילאי הילדות עשויות לעכב את ההתפתחות התקינה של מערכת הראיה ולגרום לבעיית עין עצלה שפרושה עין עם ראיה ירודה לכל החיים.

3.בגיל הילדות מופיעות בעיות עיניים מסוימות בשכיחות גבוהה הרבה יותר מאשר במבוגר: פזילה ועין עצלה, חסימת דרכי דמעות בתינוקות,דלקות עיניים אלרגיות ועוד. לעומתן לא מופיעות בילדים מחלות עיניים כגון ניוון של הרשתית הקשור בגיל.

למערכת הראיה מספר תפקידים:
הקנית ראיה חדה וברורה.
הקנית ראיה דו-עינית, שהדוגמה הבולטת לחשיבותה היא בראיה תלת מימדית . ראיה תלת מימדית ראית עומק) היא זו המאפשרת לנו לאמוד את המרחק מן המכונית שלפנינו על הכביש, זו המאפשרת לנו למזוג משקה חם לספל מבלי שישפך מחוצה לו (ויגרום לכויות ביד האוחזת בספל) ועוד.

התפתחותה התקינה של מערכת הראיה תלויה בקיום גירויים ראייתיים מתאימים, במבנה אנטומי תקין של העין, במנח ישר ומקביל של שתי העיניים ובתפקוד מוחי תקין. התפתחות זו מתרחשת ב 6-7 השנים הראשונות לחיים: בחודשים הראשונים לחיים מתפתחת יכולת מיקוד המבט, ובשנים הראשונות לחיים מתפתחים אזורי המוח האחראים על תאום פעולות עיניים (לראיה דו עינית), העברת האינפורמציה הראייתית, עיבודה, ופירושה לכדי תמונה ברורה. לאור כל אלה נודעת חשיבות יתרה לאיתור בעיות עיניים בגילאים אלה ומתן טיפול מתאים בזמן.

שתיים מבעיות העיניים האופייניות לגיל הילדות הן עין עצלה ופזילה.

עין עצלה
"עין עצלה" או "אמבליופיה", בשפה המקצועית הם מונחים המגדירים עין שחדות הראיה שלה ירודה למרות מבנה אנטומי תקין וללא פגיעה מוחית הניתנת לזיהוי. קימות מספר סיבות להתפתחות עין עצלה, כגון:

1. בעיית תשבורת- כלומר צורך במשקפיים, שלא אותר ולא טופל במועד. במצב זה לילד ראיה מטושטשת, העין משדרת למוח תמונה/אינפורמציה מטושטשת, דבר המונע התפתחות תקינה של האזורים המוחיים האחראים לפענוח התמונה הנראית.

2. פזילה- הגורמת להתעלמות מכוונת של המוח מהתמונה הנקלטת על ידי עין אחת, זאת על מנת להימנע מראיה כפולה. במצב זה עשויה להיווצר ירידה בראיה בעין ממנה מתעלם המוח.

3. בעיות עיניים המונעות ראיה חדה כגון: קטרקט מולד שלא נותח מוקדם. במקרה כזה גם אם ינותח הקטרקט בגיל מאוחר יותר, קשה יהיה לשפר את חדות הראיה בצורה המיטבית. סוג זה למעשה אינו מתאים להגדרה הקלאסית של "עין עצלה", כיון שכאן מדובר בקיום של פגם אנטומי בעין, אך מקובל לכלול גם את הסוג הזה כגורם לעין עצלה.

חדות הראיה הירודה בעין עצלה עשויה להביא לפזילה לפגיעה בתפקודים הדו-עיניים, ולכן חשוב לתקנה בהקדם ע"י טיפול בגורם המתאים. הבעיה היא שבניגוד למקרי פזילה אשר רובם ניתנים לזיהוי ע"י הסובבים, במקרי עין עצלה מורגשת הראיה הירודה רק ע"י הילד עצמו, ולפעמים אינה מורגשת גם על ידו (עקב ראיה טובה מאוד בעין השניה, המפצה על החסר). ילדים רבים אינם מתלוננים על ראיתם הירודה , אם משום שאינם יודעים עדיין להתבטא, ואם משום שאינם מודעים לכך שאפשרית ראיה טובה יותר. זו הסיבה לכך שבגיל הילדות מומלץ לבצע בדיקות עיניים שגרתיות גם בהעדר תלונות מצד הילדים

הטיפול בעין עצלה מצריך בראש וראשונה טיפול בגורם, כגון מתן משקפיים במקרי הצורך. במקרים רבים יש צורך גם במתן "תמריץ" לעין החלשה "להתאמץ" יותר. דבר זה נעשה על ידי "החלשת" העין החזקה באמצעים שונים: כיסויה ברטייה למשך מספר שעות ביום (תמונה מס. 1), או על ידי טשטוש הראיה בה בעזרת טיפות או משקפיים. הטיפול בעין עצלה עשוי לארוך חודשים רבים. ככל שמתחילים בטיפול מוקדם יותר גדלים הסיכויים להצלחתו, כלומר לשיפור חדות הראיה בעין העצלה.

פזילה

פזילה היא מצב בו שתי העיניים אינן ישרות ומקבילות זו לזו. במצב זה אין העיניים ממוקדות על אותה המטרה ונוצרת ראיה כפולה. במקרי פזילה בגיל צעיר מסוגל המוח ללמוד להתעלם מהתמונה הנקלטת על ידי אחת מהעיניים ובכך להימנע מראיה כפולה. הבעיה היא שזהו בדיוק המצב המביא להתפתחות עין עצלה , וכך יצא שכרו בהפסדו. במקרי פזילה עשויה להיפגע גם התפתחות הראיה הדו-עינית: ראית העומק פוחתת או שאינה קימת, ובנוסף כפילות ראיה מקשה מאוד על פעילויות כגון קריאה (עקב כפילות השורות), וכל אלה עשויים להקשות מאוד על התפקוד היומיומי.

חשוב לציין שכיון שיכולת מיקוד המבט עדיין אינה מפותחת דיה בתינוקות ולכן עשויה להופיע פזילה כלשהי בחודשים הראשונים לחיים. פזילה זו נחשבת כ"מותרת" בארבעה החודשים הראשונים לחיים, אך באם היא נמשכת מעבר לגיל זה יש לפנות לבדיקת רופא עיניים.

פזילה על צורותיה השונות מופיעה בשכיחות של כ- 2% באוכלוסייה.בד"כ מופיעה הפזילה בשנות החיים הראשונות, אך היא עשויה להופיע גם בגיל המבוגר.
הסיבות לפזילה רבות ומגוונות, כגון:
1. עין עצלה- במקרה זה העין שראייתה ירודה אינה מסוגלת להתמקד על המטרה שעליה ממוקדת העין השניה ו"בורחת".
2. בעיות תשבורת- מצב בו יש צורך במשקפיים. באם אלה לא ניתנים בזמן, קימת ראיה מטושטשת שכמו במקרי עין עצלה אינה מאפשרת התמקדות של שתי העיניים על אותה מטרה.
3. פגיעות עיניות הגורמות לירידה בחדות הראיה. בעיות עצביות (מוחיות או אחרות) הפוגעות בעצבים האחראים להפעלת השרירים המניעים את גלגלי העיניים.

סוגי הפזילה העיקריים הם:
§ פזילה "פנימה" (AIPORTOSE) בה העיניים פונות לכיוון האף (תמונה מס. 2).
יש להבדיל פזילה זו ממצב של פזילה מדומה, שבה קיים מבנה רחב של גשר האף הגורם לאשליה כי שתי העיניים קרובות יותר לאף מצב זה מופיע אצל חלק מהתינוקות וחולף עם הגיל. למרות זאת, בכל מקרה של חשד לפזילה אמיתית או מדומה יש לפנות לבדיקת רופא עיניים.

§ פזילה "החוצה" EXOTROPIA) -( בה העיניים "מתרחקות" מהאף (תמונה מס. 3).
צורה זו שכיחה יותר במקרי פזילה שהחלו בגיל המבוגר. הטיפול בפזילה בגיל הילדות חשוב במיוחד לצורך מתן אפשרות להתפתחות תקינה של מערכת הראיה כפי שפורט עד כה. אך במקרי פזילה קיים מרכיב נוסף אסתטי/קוסמטי. במקרים רבים של פזילה "החוצה" קשה לדעת לאן מסתכל האדם, דבר שמבלבל את הבאים עמו במגע וגורם למצבים מביכים. במקרים אחרים גוררת הפזילה הערות פוגעות מצד הסובבים, ואלה עשויות להביא לירידה בבטחון וההערכה העצמיים, וקשיים בהשתלבות חברתית תקינה של הילד.

הטיפול בפזילה צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר ולו שני מרכיבים:
טיפול שמרני (לא ניתוחי)- מתן משקפיים עפ"י הצורך, חיזוק הראיה בעין עצלה, במקרים נבחרים: תרגילים לחיזוק שרירי העיניים וכו'.
טיפול ניתוחי- בניתוח מזיזים את שרירי העיניים על מנת להביא את העיניים למנח ישר ומקביל. ההצלחה בניתוח תלויה בגורמים רבים ובהם חדות הראיה בכל עין (רצוי לחזק עין עצלה לפני שמגיעים לניתוח) ועוד. שיעורי ההצלחה בניתוחים אלה גבוהים, אך במידה ומתעורר צורך ניתן גם לאחר הניתוח להוסיף טיפול שמרני או לבצע ניתוח נוסף.

במדינת ישראל מתבצעות בדיקות ראיה בטיפות החלב, בגנים ובבתי הספר. בדיקות אלו הן בדיקות "סינון" מהירות, שמטרתן לאתר פגמים בולטים בתפקוד העיניים. עם זאת בדיקות אלה אינן מהוות תחליף לבדיקה מקיפה ע"י רופא עיניים מיומן.

בדיקות עיניים שגרתיות לילדים, המבוצעות ע"י רופא עיניים מומלצות:
1. בגיל 6-8 חודשים- שאז יכולת המיקוד והראיה אמורה להיות מפותחת דיה, וכל פזילה של הינקות אמורה כבר להעלם.
2. בגיל 3 שנים- שאז הילד יכול כבר לקרוא צורות או תמונות מן הלוח ולאפשר הערכה מדויקת יותר של חדות הראיה.
3. בגיל 5 שנים- לפני הכניסה לבית- הספר, על מנת לוודא שחדות הראיה ושאר תפקודי הראיה תקינים ולא יהוו מכשול להצלחה בלימודים.

אופטיקיד מומחים בהתאמת משקפיים לילדים משנת 1994